PMT

Psychomotorische therapie (PMT) is een behandelvorm waarbij doen en ervaren centraal staan. Tijdens de therapie wordt er gewerkt met bewegings- en lichaamsgerichte werkvormen, zoals sport- en spelvormen en ontspanningsoefeningen. Dat betekent dan ook dat de PMT gegeven wordt in een bewegingsruimte. Het bewegen is geen doel op zich, maar wordt gebruikt als middel om het kind of de jongere stil te laten staan bij zijn eigen gedrag, gevoelens en gedachten. De jeugdige leert op een leuke manier door te doen en ervaren te experimenteren met nieuw gedrag, het gedrag te verminderen of juist te versterken.

Doenerspraktijk biedt zowel individuele, groeps- en gezins-PMT aan.
Tijdens de intake, observatie en behandeling wordt door de therapeut bekeken en aangegeven welke vorm of combinatie van vormen PMT passend is om de behandeldoelen te behalen.

Individuele PMT

  • Verkennen, herkennen en erkennen van emoties.
  • Reguleren van emoties en impulsen.
  • Vergroten van lichaamsbewustzijn.
  • Reguleren van spanning en leren ontspannen.
  • Sociale vaardigheden vergroten.
  • Vergroten van zelfvertrouwen, zelfbeeld en assertiviteit.
  • Om leren gaan met faalangst, perfectionisme en de lat hoog leggen.
  • Grenzen aangeven en weerbaarheid vergroten.
  • Controle leren loslaten en grenzen van anderen accepteren.
  • Rouwverwerking.
  • Omgaan met winst en verlies.
  • Identiteitsontwikkeling stimuleren.
  • Bewustwording van en erkennen van eigen aandeel in een situatie.

Groeps-PMT

  • Binnen de groepsbehandeling werkt de jeugdige aan zijn/haar eigen behandeldoelen.
  • Dat betekent dat jeugdigen met verschillende behandeldoelen tegelijkertijd deelnemen aan deze behandeling.
  • Er wordt gewerkt met kleine groepen met jeugdigen in dezelfde leeftijdscategorie onder begeleiding van 2 psychomotorische therapeuten.
  • De groepsbehandeling bestaat vaak uit 5 groepssessies in totaal en vindt 1x in de twee weken plaats.

Gezins-PMT

  • Versterken van de ouder-kind relatie.
  • Bewustwording, doorbreken en creëren van ‘gezonde’ interactiepatronen binnen het gezin.
  • Opdoen van succeservaringen met het gezin om een negatieve gezinsdynamiek te doorbreken.
  • Ouders ontwikkelen een meer sensitief-responsieve ouderrol.
  • Jeugdigen kunnen met behulp van co-regulatie van hun ouder hun emoties reguleren.
  • Communicatievaardigheden binnen het gezin vergroten en versterken.
  • Het vertrouwen en de samenwerking tussen gezinsleden vergroten.
  • Het vertrouwen in jezelf als ouders vergroten.
Scroll naar boven